Kim kong

I
Ze smutkiem odkrywam, że coraz mniej widzę i coraz bardziej nie. Tego kim jestem i co robię, czy też raczej czym się zajmuję. Definicja słowa jest jasna i klarowna, M. jako człowiek nie jest już taki prosty. Na każde kolejne pytania odpowiadam jednak w ten sam sposób i nie jest to dobra odpowiedź. Poprawność i właściwość nie ma tu nic to rzeczy. Kwestionariusz poznawczy z imienia, nazwiska, wykonywanego / wyuczonego zawodu. Zawodzi. Teraz przed każdym ze słów mam ochotę postawić przeczenie na wzór: nie-ja.

Nie umiem powiedzieć jaki jestem i kim jestem. Nie są to pytania poniekąd natury filozoficznej. Zamiast mówić jestem poetą, pisarzem mówię: piszę, nie jestem. Zamiast mówić jestem fotografem mówię: fotografuję, nie jestem. Zawsze jednak mówię jestem bibliotekarzem.

Już dawno nie mówię o marzeniach i tym, że chciałem. Już dawno to nie jest to.

II
Wchodząc do jednego z tych mieszkań, z których wychodzę po czasie, zwracam uwagę na książki. Szukam tych wspólnych, tych różnych. Zawsze się jednak cieszę, że są i na tę obecność reaguję z przesadną, ale zawsze szczerą radością. Doceniam rzędy poukładanych książek według i według poukładanych płyt. Dostrzegam klucz, choć nie potrafię go wyjaśnić.

One wszystkie są poukładane, on dba o to.
Ja: Przecież to widać na pierwszy rzut oka.
No tak, ale ty jesteś.

Jestem. I całym sobą chciałbym temu zaprzeczyć.

Potem się budzę. Mieszkanie jest już inne, nie moje i nie tamto. Oni leżą i śpią, a ja kątem oka wodzę po grzbietach i sam do siebie się uśmiecham. Sam sobie wybaczam swoją obecność w miejscu. Myślę, że skoro są książki, to to nie mogą być źli ludzie. Czuję się bezpiecznie.

2 uwagi do wpisu “Kim kong

  1. „Oni leżą i śpią, a ja kątem oka wodzę po grzbietach i sam do siebie się uśmiecham. Sam sobie wybaczam swoją obecność w miejscu.”

    no, no!

    Lubię to

Skomentuj

