Już spakowałem swoje…

To miasto kłamie. Kłamliwy jest każdy weekend i każde swobodne popołudnie. Obiecuje wolność, niezależność i szczęście, a jednak tak samo wraca [się] do pustego. Wieczorne mieszkanie jest zimne, nieprzystępne i nie moje, choć… mógłbym się przyzwyczaić do tego widoku na ściany, biurko, drzwi i ławę z równiutko ułożonymi czasopismami. Samotnie stojąca butelka bo czerwonym winie. Ostatnia noc, chwile, które wyłapuje… ja, mnie. Potem już tylko codzienność.

Miasto – Kawafis Konstandinos
[tł. Zygmunt Kubiak]

Powiedziałeś: „Pojadę do innej ziemi, nad morze inne.
Jakieś inne znajdzie się miasto, jakieś lepsze miejsce.
Tu już wydany jest wyrok na wszystkie moje dążenia
i pogrzebane leży, jak w grobie, moje serce.
Tu, cokolwiek wzrokiem ogarnę,
ruiny mego życia czarne
widzę, gdziem tyle lat przeżył, stracił, roztrwonił”.

Nowych nie znajdziesz krain ani innego morza
To miasto pójdzie za tobą. Zawsze w tych samych [dzielnicach
będziesz krążył. W tych samych domach włosy ci posiwieją.
Zawsze trafisz do tego miasta. Będziesz chodził po tych [samych ulicach.
Nie ma dla ciebie okrętu – nie ufaj próżnym nadziejom –
nie ma drogi w inną stronę.
Jakieś swoje życie roztrwonił
w tym ciasnym kącie, tak je w całym świecie roztrwoniłeś.

I tylko ten stuk, ten stukot… co świadczy, że gdzieś, w mieszkaniu obok, to-czy się życie? Kto tam u Ciebie jest?

4 myśli na temat “Już spakowałem swoje…

  1. czy ty na pewno piszesz o tym samym mieszkaniu? coś mi te równo ułożone czasopisma nie za bardzo pasują do obrazu, który zapamiętałem. czyżby już takie zmiany zaszły od mojego wyjazdu? ;>

    Polubienie

  2. Nie zapominaj, że trochę tam posprzątałem, uładziłem itp. Ale nie martw się, dziś jak widziałem, już wszystko wróciło do „normy”.

    Polubienie

Skomentuj

